98231
No cover
Book
In basket
Media lokalne, będące podstawowym narzędziem budowania społeczeństwa obywatelskiego, nie znajdują wciąż w polskim medioznawstwie miejsca na refleksję adekwatną w stosunku do funkcji i zadań, jakie przypisuje się im jako środkom masowego komunikowania, mającym zapewnić właściwe warunki funkcjonowania demokratycznego państwa. Skromny stan badań nad mediami lokalnymi w Polsce wynikać może zarówno ze znacznego rozproszenia, ogromnej różnorodności, a także często obserwowanej ich efemeryczności, jak również z faktu przypisanej im w polskim systemie medialnym podrzędnej pozycji prawnej i ekonomicznej w stosunku do ogólnokrajowych mediów masowych. Mimo to w ostatnich latach można zaobserwować wzrost zainteresowania znaczeniem politycznym i społecznym, sposobem zorganizowania oraz zawartością mediów lokalnych. Dynamiczne zmiany rynkowe, których skutkiem jest systematyczne ograniczenie zakresu skutecznego oddziaływania prasy wysokonakładowej, rozgłośni radiowych i stacji telewizyjnych o dużym zasięgu, kierują uwagę wielu podmiotów (w tym nie tylko badaczy, lecz także odbiorców, instytucji społecznych czy przedstawicieli placówek szkolnych i akademickich) na te procesy komunikacyjne, które z racji bliskości uczestników gwarantują dużą sprawność wymiany informacji i dialogu społecznego. Obserwowaną w wielu regionach kraju tendencję, która wydaje się już nie tylko potencjalnie, lecz realnie zdolna do wywołania zmian systemowych, odnotowujemy także na Pomorzu Zachodnim. Niezbędne w tej sytuacji okazuje się podjęcie badań szczegółowych nad stanem mediów lokalnych w poszczególnych miastach i powiatach regionu. [...]
Przedmiotem badania, którego wyniki przedstawiamy w niniejszej książce, są media lokalne, zarówno tradycyjne, tj. prasa, radio, telewizja, jak również sieciowe (Internet), posiadające potwierdzenie legalności działania [...] - Od Redaktorów
SPIS TREŚCI
Od redaktorów
CZĘŚĆ I
TYPOLOGIA I ORGANIZACJA MEDIÓW
Jan Kania, Panorama prasy lokalnej w Szczecinie
Zbigniew Kosiorowski, Kryzys na lokalnym rynku mediów elektronicznych
Jacek Wiśniewski, Internetowa lokalna prasa Szczecina
Grzegorz Wejman, Pisma parafialne w Szczecinie
Paulina Olechowska, Szczecińskie media szkolne i akademickie w 2010 roku
Michał Urbas, Baza danych szczecińskich mediów. Katalog prasy lokalnej
CZĘŚĆ II
TEMATY - GATUNKI - KAMPANIE
Inga Iwasiów, Tematyka kulturalna na łamach szczecińskich czasopism
Sławomir Iwasiów, Struktura gatunkowa lokalnej prasy w Szczecinie
Robert Cieślak, Lokalność szczecińska w zachodniopomorskiej prasie regionalnej
Piotr Chrobak, Kampanie wyborcze w szczecińskich dziennikach – rok 2010
Jan Pałgan, Obraz wojska i obronności w mediach lokalnych Szczecina
CZĘŚĆ III
WYBRANE PROBLEMY ŚRODOWISKA DZIENNIKARSKIEGO
Ewa Kołodziejek, Sprawność językowa redaktorów czasopism lokalnych
Ireneusz Sokalski, Dziennikarze szczecińskich mediów lokalnych
Krzysztof Flasiński, Lokalne dziennikarstwo obywatelskie na przykładzie "MM Moje Miasto"
Availability:
Czytelnia dla Dorosłych
Copies are only available in the library: sygn. PZ [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again