98232
Książka
W koszyku
Intensywny rozwój światowej turystyki determinuje organizację przestrzeni turystycznych będących rezultatem zmieniających się w czasie potrzeb konsumpcyjnych turysty, które decydują o odkrywaniu nowych obszarów dla turystyki, choć znanych wcześniej, to nie zawsze z nią identyfikowanych. We współczesnej turystyce kulturowej, w ramach której turysta odwiedza miejsca stanowiące lub prezentujące materialne i niematerialne dziedzictwo historyczne i artystyczne, powszechna jest m.in. śmierć.
Podróże turystyczne, w ramach których odwiedzane są przestrzenie śmierci nazwano tanatoturystyką. Tanatoturystykę można uznać za swego rodzaju pomost pomiędzy śmiercią a życiem, pomiędzy umarłymi a żywymi. Turysta jest zachęcany do kontemplacji śmierci mającej wymiar nie tylko religijny, ale również, a może przede wszystkim, społeczny. Śmierć wzbudza zarówno lęk, respekt, jak i zdystansowany uśmiech. Turystyka jest w stanie wygenerować każdy z zamierzonych skutków, w zależności od potrzeb i zasobów, jakimi dysponują i turyści, i organizatorzy atrakcji turystycznych. Popkulturowe i rozrywkowe produkty turystyczne wielokrotnie wykorzystują aspekt śmierci, jej obraz i symbolikę w celu wywołania określonych wrażeń i emocji. Zamki strachu, muzea śmierci, inscenizacje egzekucji i tortur, podróże do stref zagrożenia życia są niewątpliwie przykładem diametralnie innego, w ocenie wielu kontrowersyjnego lub nieprzyzwoitego, wykorzystania przestrzeni śmierci do celów komercyjnych.
Niezależnie, czy w wymiarze kultury wysokiej czy popularnej zawsze przekaz płynący do turysty ma dla niego wymierne znaczenie. Tanatoturystyka, stanowiąca rodzaj turystyki kulturowej, wpływa na poszerzenie świadomości społecznej, odkrywanie dziedzictwa przez przekraczanie granic kulturowych, rozbudzanie rozmaitych potrzeb, identyfikację, wartościowanie oraz interpretację kultur. Kontakt z przestrzenią śmierci może być dla turysty stymulujący, poprzez odkrywanie nieznanego dla niego świata, wielokrotnie niezrozumiałego i rodzącego obawy.
SPIS TREŚCI
1. WSTĘP
2. ŚMIERĆ I KULTURA
2.1. Zmienność interpretacji śmierci a tanatoturystyka
2.1.1. Krótka historia śmierci
2.1.2. Tabu śmierci
2.2. Dziedzictwo kulturowe śmierci
2.2.1. Kultura śmierci
2.2.2. Śmierć a tożsamość kulturowa
2.2.3. Popkulturowy wymiar śmierci
2.2.4. Okrucieństwo i transparencja śmierci
3. GEOGRAFIA KULTURY ŚMIERCI
3.1. Geografia kultury a przestrzeń śmierci
3.2. Śmierć w geografii podróży kulturowych
3.2.1. Podróże pielgrzymkowe
3.2.2. Podróże kulturowe
3.3. Geografia śmierci
3.3.1. Przestrzeń śmierci
3.3.2. Nekrogeografia – idea geograficznych badań nekropolii
3.3.3. Koncepcja geografii śmierci
4. CZŁOWIEK W PRZESTRZENI TANATOTURYSTYKI
4.1. Turystyka kulturowa
4.1.1. Turystyczna percepcja kultury
4.1.2. Turystyczny dystans międzypokoleniowy
4.2. Związki przestrzeni śmierci z przestrzenią turystyczną
4.2.1. Kulturowa przestrzeń turystyczna
4.2.2. Przestrzeń tanatoturystyki
4.2.3. Determinanty rozwoju przestrzeni tanatoturystyki
4.3. Edukacja w przestrzeni tanatoturystyki
4.3.1. Przestrzeń pamięci
4.3.2. Edukacja i wychowanie
4.3.3. Krajoznawstwo w przestrzeni tanatoturystyki
4.4.Rozwój przestrzeni tanatoturystyki na przykładzie pamięci o aktach terrorystycznych i ludobójstwie
4.4.1. Terror i ludobójstwo jako bariera ruchu turystycznego
4.4.2 Pamięć o terrorze i ludobójstwie jako stymulator ruchu turystycznego
5. ISTOTA TANATOTURYSTYKI
5.1. Atrakcyjność turystyczna kultury śmierci
5.2. Motywy podróży tanatoturystycznych
5.3. Moralne dylematy tanatoturystyki
5.3.1. Turystyczna postawa wobec śmierci
5.3.2. Moralny aspekt tanatoturystyki 1
5.3.3. Znaczenie traumy w tanatoturystyce
5.4. Typologia tanatoturystyki
5.5. Geografia tanatoturystyki
WNIOSKI
LITERATURA
SUMMARY
Status dostępności:
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 338.48 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Trwa inwentaryzacja zbiorów. Agenda nieczynna
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Bibliografia na stronach 203-220.
Uwaga dotycząca języka
Streszczenie w języku angielskim.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej