98693
Książka
W koszyku
Proces emancypacji kultury szkoły / Maria Czerepaniak-Walczak. - Warszawa : Wolters Kluwer Polska, 2018. - 262, [2] strony : ilustracje, fotografia, 21 cm.
(Kultura Szkoły ; 3)
Książka jest zaproszeniem do dyskusji nad możliwością emancypacji kultury szkoły - upełnomocnienia wszystkich podmiotów współtworzących system kulturowy szkoły w relacjach z jej dynamicznym kontekstem społecznym i światem wirtualnym, w którym zanurzona jest współczesna edukacja.
Wiedza o złożoności, wielowarstwowości i wielowymiarowości kultury szkoły i rozumienie jej specyfiki są podstawą racjonalnych, refleksyjnych, długofalowych procesów krytycznej świadomości. W publikacji autorka przedstawiła warunki wyzwalania się szkoły i edukacji z systemowych, administracyjnych i politycznych ograniczeń i restrykcji. Kultura szkoły została ukazana z perspektywy procesu jej emancypacji z uwzględnieniem obecnych realiów życia polityczno-społecznego oraz historycznego kontekstu specyfiki kultury instytucji edukacyjnej, w tym specyficznych dla niej symboliki i języka.
Publikacja skierowana do kadry pedagogicznej szkół (dyrekcji, nauczycieli, pedagogów, psychologów szkolnych), może być przydatna także władzom oświatowym różnego szczebla oraz publicystom wypowiadającym się kwestiach edukacji w Polsce.
Spis treści
WSTĘP. O CZYM JEST TA KSIĄŻKA?
ROZDZIAŁ 1
EMANCYPACJA - KULTURA - EDUKACJA ; EMANCYPACJA W CODZIENNOŚCI EDUKACYJNEJ
Wprowadzenie
1.1. Emancypacja: idee i praktyki; o pojmowaniu emancypacji
1.2. Emancypacja jako akt i jako proces
1.3. Relacje emancypacji, edukacji i kultury
1.4. Emancypacja w edukacyjnej codzienności i poprzez edukacyjną codzienność
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 2
KULTURY SZKOŁY. POJĘCIE - STRUKTURA - TYPY
Wprowadzenie
2.1. Kultura szkoły, jej pojmowanie
2.2. Kultura - klimat - dusza; intelektualne i emocjonalne podejście do kultury szkoły
2.3. Język jako element kultury szkoły
2.4. Typy kultur szkoły
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 3
KONTEKSTY KULTURY SZKOŁY ; PERSPEKTYWA PEDAGOGIKI EMANCYPACYJNEJ
Wprowadzenie
3.1. Kultura szkoły w kontekście kultury masowej
3.2. Kultura zaufania w szkole
3.3. Kultura szkoły w krajobrazie medialnym; między zniewoleniem i emancypacją
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 4
TRWAŁOŚĆ I DYNAMIKA KULTURY SZKOŁY: TRANSMISJE - TRANSFORMACJE - TRANSGRESJE
Wprowadzenie
4.1. Schola non semper reformanda est
4.2. Świadomość podmiotów kultury szkoły jako czynnik zmiany
4.3. Gramatyka szkoły: transmisje kultury szkoły
4.4. Transformacje kultury szkoły
4.5. Transgresje kultury szkoły
Podsumowanie
ROZDZIAŁ 5
EMANCYPACJA I EMANCYPOWANIE SIĘ KULTURY SZKOŁY
Wprowadzenie
5.1. Przesłanki emancypowania się kultury szkoły
5.2. Proces emancypowania się kultury szkoły
5.3. Kompetencje emancypacyjne, ich struktura i funkcje w procesie emancypowania się kultury szkoły
5.4. Wolność i jej potencjał edukacyjny; kultura wolności czy (i) kultura przyzwolenia (swawoli)
5.5. Intruz, "niewinny antropolog" czy naiwniak? - o badaniu kultury szkoły
5.6. Badanie w działaniu w procesie emancypowania się kultury szkoły
Podsumowanie
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
NETOGRAFIA
Status dostępności:
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 37 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Bibliografia, netografia na stronach 243-262.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej