98232
Książka
W koszyku
(Ziemie Polskie pod Okupacją 1939-1945)
Prezentowaną pracę można ocenić jako przyczynek do historii pedagogiki totalitarnej III Rzeszy. Do chwili obecnej nie ukazała się w Polsce szersza monografia przybliżająca metody kształcenia przyszłej elity Hitlera. W literaturze niemcoznawczej tego okresu pozycja niniejsza uzupełnia lukę dotyczącą poznania koncepcji ideologicznych w ośrodkach elitarnych administracji państwa narodowych socjalistów nazwanych NAPOLA od Nationalpolitische Erziehungsanstalten. Książka ta powinna trafić do rąk czytelnika poszukującego odpowiedzi na temat praktyk stosowanych w ośrodkach elitarnych w latach 1933 – 1945. W dużej części posłużyły ku temu innowacje merytoryczno – dydaktyczne, a wraz z nimi realizacja utopii narodowego socjalizmu. Wkomponowane w kanony nazistowskiej pedagogiki przynieść miały progresję uformowania „jednostki ludzkiej” (Mänschliche Material). W optyce ideologów i pedagogów hitlerowskich był nim Niemiec – Aryjczyk o blond włosach i niebieskich oczach, a model ten odpowiadał oczekiwaniom państwa totalitarnego. - [https://ksiegarnia.pwn.pl/]
Publikacja w ramach centralnego projektu badawczego IPN „Ziemie polskie pod okupacją 1939–1945”.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie
ROZDZIAŁ 1. Nazistowskie koncepcje ideologiczno-wychowawcze. Miejsce Mein Kampf i praktyk politycznych III Rzeszy w ewolucji i radykalizacji utopii niemieckiego "nowego człowieka"
1.1 Ideologiczne podstawy koncepcji wychowania
1.2. Ludzie współtworzący profil ideologicznej edukacji elity Hitlera
1.3. Koncepcje ideologiczno-wychowawcze III Rzeszy: treść, cele i praktyki polityczne
1.4. Niemiecki Centralny Instytut Wychowania i Nauczania w kształtowaniu programów pedagogiki totalitarnej
ROZDZIAŁ 2. Miejsce szkół elitarnych w systemie szkolnictwa III Rzeszy
2.1. Geneza szkolnictwa elitarnego
2.2. Nowa elita w systemie nazistowskiej polityki edukacyjnej
2.3. Powstanie elitarnej szkoły Napola dla chłopców
2.4. Prawne i administracyjne podstawy funkcjonowania szkół
2.5. Powstanie elitarnej szkoły Napoli dla dziewcząt
2.6. System naboru i społeczne pochodzenie przyjętych junaków i junaczek
ROZDZIAŁ 3. Szkoły elitarne na drodze do realizacji koncepcji ideologiczno-wychowawczej
3.1. Architektura i wyposażenie szkół oraz związane z nim koszty
3.2. Kadra pedagogiczna: wewnętrzna hierarchia, poglądy, postawy
3.3. Cele i metody dydaktyczne w kształceniu elity Adolfa Hitlera
3.4. Programy nauczania i ich związek z ideologią III Rzeszy
ROZDZIAŁ IV. Działalność ideologiczna i wychowawcza szkół Napoli w latach 1933-1939. Marzenia o niemieckim "nowym człowieku"
4.1 Historia, język niemiecki i języki obce jako środki ideologicznego upolitycznienia
4.2. Dodatkowe przedmioty: biologia, nauka o rasie, geografia polityczna
4.3. Kształtowanie nowego światopoglądu. Wieczory polityczne i religia wspólnoty nazistowskiej
4.4. Przedmioty ścisłe jako środek wojskowego wychowania: fizyka, chemia i matematyka
4.5. Zajęcia plastyczne, muzyka i teatr
4.6. Tężyzna fizyczna i zajęcia obronno-militarne
4.7. Internat, ferie, rekreacja. Czas wolny oraz praktyki na wsi i w przemyśle
4.8. Egzaminy końcowe i egzamin z dojrzałości
ROZDZIAŁ 5. Działalność szkół Napoli w okresie II wojny światowej 1939-1945
5.1. Udział byłych junaków w działaniach II wojny światowej
5.2. Wpływ wojny na funkcjonowanie szkół w okresie triumfów III Rzeszy
5.3. Periodyki Napoli w propagowaniu wojny
5.4. Prawdziwe oblicze wojny: męstwo, strach, rozczarowanie, rozpacz
5.5. Lata powojenne i nowy rozdział w życiu byłych junaków
Epilog
Ilustracje
Źródła archiwalne
Streszczenie
Bibliografia
Indeks
Status dostępności:
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 94(430) [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Trwa inwentaryzacja zbiorów. Agenda nieczynna
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Bibliografia na stronach 417-447. Indeks.
Uwaga dotycząca języka
Streszczenie w języku niemieckim.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej