98391
Książka
W koszyku
Rola muzyki w filmie / Alicja Helman. - Warszawa : Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, 1964 (Bytom : Drukarnia Techniczna). - 260 stron : nuty ; 21 cm.
(Z Prac Zakładu Historii i Teorii Filmu Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk)
Rola muzyki w filmie jest nadal dyskusyjnym tematem. Po dzień dzisiejszy trwają dyskusje na temat wykorzystania muzyki pod obraz filmowy. Wciąż wielu reżyserów zastanawia się jak i gdzie dodać muzykę w swoich filmach. Reżyserzy jako autorzy swoich dzieł boją się, aby tło muzyczne nie zepsuło ich dzieła filmowego. Chcą ukazać widzowi treść i przesłanie jedynie za pomocą obrazu fotograficznego, dlatego czasami obawiają się, że to muzyka będzie ukazywać owe ważne stany. Gdy muzyka wyjdzie na pierwszy plan może zabić film, a wówczas jest to stan najgorszy dla sztuki filmowej, bowiem film przybiera formę teledysku. Gdy autorzy filmowi obawiają się nadmiernej obecności muzyki w swoim filmie stosują tzw: muzykę statyczną "pojawia się dla oddania marzeń, wyobrażeń, wizji, lecz staje się rodzajem interludium w przebiegu całości, powoduje zahamowanie wszystkich innych jego elementów". Może być to funkcja piosenki filmowej, która opisuje stan emocjonalny sceny, do której jest przypisana. - [https://tezeusz.pl/]
Spis treści
WSTĘP
Stan badań
*źródła
*estetyka i teoria filmu a sprawa muzyki
*literatura przedmiotu
ROZDZIAŁ I. ROLA MUZYKI W ROZWOJU FILMU
ROZDZIAŁ II. MUZYKA A TEORIA FILMU
Film jako muzyka wizualna
Film jako sztuka syntetyczna
Problemy rytmu
Zagadnienia architektoniki
Analogie terminologiczne
ROZDZIAŁ III. STYL MUZYKI LUDOWEJ
Stosunek muzyki filmowej do oryginalnej twórczości muzycznej
Niejednolitość stylistyczna filmu
Wyznaczniki stylu muzyki filmowej
*kryterium geograficzne
*kryterium historyczne
*kryterium rodzaju
*czynniki indywidualne
ROZDZIAŁ IV. FORMY MUZYKI FILMOWEJ
Systematyka form
*formy cykliczne
*muniatury wokalne i instrumentalne
*Warsaw Concerto
*organizacja tematyczna partytury
Realizacja form muzycznych w utworze filmowym
*Podstawy związku muzyki i filmu
*Problem tworzenia w muzyce i filmie
*Statyczna rola muzyki w filmie
*Dynamiczna rola muzyki w filmie
ROZDZIAŁ V. CECHY SPECYFICZNE MUZYKI FILMOWEJ
Jednorazowoć wykonania
Montażowy charakter
Współdziałanie z pozostałymi elementami ścieżki dźwiękowej
Nowe możliwości techniczne
Typ instrumentacji
Nowe formy wykonawcze
Powstawanie specyficznych form audio-wizualnych
PRZYPISY
FILMOGRAFIA
BIBLIOGRAFIA CYTOWANA
INDEKS NAZWISK, TYTUŁÓW I NAZW
Status dostępności:
Czytelnia dla Dorosłych
Egzemplarze są dostępne wyłącznie na miejscu w bibliotece: sygn. 791 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Strefa uwag:
Uwaga ogólna
Bibliografia na stronach 241-246. Filmografia na stronach 230-240. Indeks.
Recenzje:
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej