98232
Book
In basket
Stereotypowe myślenie o płci jest więc nadal wpisane w naszą codzienność, funkcjonuje nie tylko w sferze opiniodawczej, ale i – co oczywiste – w samej literaturze. Założenia na temat płci formułowane są mniej lub bardziej świadomie, zawsze jednak stanowią odzwierciedlenie rzeczywistości kulturowej, w której żyjemy. W niniejszej książce jako cel postawiłam sobie zbadanie wzorców płciowych i kobiecego repertuaru topicznego literatury dla dzieci i młodzieży. Przez wzorce płciowe rozumiem wszelkie jawne komunikaty dotyczące płci kulturowej, z którymi dzieci i młodzież stykają się w procesie lektury. Chodzi zarówno o zapisany w literaturze proces budowania tożsamości rodzajowej, jak i o przypisane płciom role społeczne, a także o utrwalone stereotypy kobiecości i męskości. Przez toposy kobiece i feministyczne rozumiem funkcjonujące w literaturze zespoły wyobrażeń dotyczące kobiecości, a realizujące się poprzez określone typy baśniowych postaci. Repertuar topiczny zawężony został do penetrowania dziedziny topiki żeńskiej. Taki wybór podyktowany jest moimi zainteresowaniami badawczymi. [www.wydawnictwo.apsl.edu.pl]
Availability:
Wypożyczalnia dla Dzieci i Młodzieży
There are copies available to loan: sygn. 82(091)-93 [Wypożyczalnia dla Dzieci i Młodzieży] (1 egz.)
Notes:
Bibliography, etc. note
Bibliografia na stronach 256-267.
Language note
Streszczenie angielskie.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again