98232
Book
In basket
- Obecnie o konkurencyjności przedsiębiorstw decyduje zatrudniony w nich kapitał ludzki. Jednocześnie, pracownicy pokolenia Y, którzy dopiero wchodzą na rynek pracy, oczekują od pracodawców możliwości rozwoju zawodowego, dobrej atmosfery w pracy oraz partycypowania w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Gdy te warunki nie są spełnione, pracownicy nie mają problemu z odejściem z pracy i podjęciem nowych wyzwań. To sprawia, że firmy coraz częściej muszą umiejętnie kreować własny wizerunek jako pracodawcy z wyboru według koncepcji employerbrandingu. Należy jednak pamiętać, że nawet najlepsze działania Public Relations nie przynoszą efektu, gdy byli pracownicy będą mieć o firmie negatywną opinię. Zachowania patologiczne w organizacji, takie jak dyskryminacja czy mobbing mogą skutecznie odstraszyć każdego przyszłego pracownika.
- W prezentowanej publikacji autorzy analizują poszczególne zjawiska patologiczne w organizacjach, opierając się na literaturze światowej, badaniach empirycznych i przykładach polskich przedsiębiorstw. Badają rolę funkcji personalnej w zapobieganiu patologiom oraz wyciągają wnioski dotyczące praktyk służących ograniczaniu tego zjawiska.
- Zawiera:
- Rozdz. 1, Rola funkcji personalnej w zapobieganiu dysfunkcjom i patologiom / Dagmara Lewicka
- Rozdz. 2, Zjawisko mobbingu
- 2.1, Pojęcie mobbingu / Marzena Staszkiewicz
- Kryteria i rodzaje mobbingu
- Czynniki sprzyjajace mobbingowi
- Konsekwencje mobbingu
- 2.2, Mobbing w swietle badań empirycznych / Dagmara Lewicka
- Opis badanej populacji ankietą zamieszczoną w internecie
- Skala i działania mobbingowe
- Sylwetka mobbera
- Cechy organizacji i jej otoczenia sprzyjające mobbingowi oraz konsekwencje mobbingu
- Wnioski dotyczące obszaru mobbingu
- 2.3, Mobbing w stosunkach pracy z perspektywy prawa / Agnieszka Zielińska
- Rozdz. 3, Dyskryminacja w zatrudnieniu
- 3.1, Zjawisko dyskryminacji w organizacjach / Dagmara Lewicka, Dominika Mentel, Justyna Michniak
- Dyskryminacja i jej rodzaje
- Skala dyskryminacji na świecie
- Dyskryminacja w Polsce
- 3.2, Dyskryminacja w świetle badań empirycznych / Dagmara Lewicka, Justyna Michniak
- Skala dyskryminacji
- Ocena aspektów działalności przedsiebiorstw zwiazanych z problematyką dyskryminacji
- Wnioski dotyczace obszaru dyskryminacji
- 3.3, Zakaz dyskryminacji pracowników w świetle prawa polskiego / Agnieszka Zielińska
- Zasada równego traktowania pracowników i zakaz dyskryminacji - stan prawny
- Roszczenia pracownika, który stał się ofiarą dyskryminacji
- Zakaz dyskryminacji w świetle orzecznictwa
- Praktyka dochodzenia roszczeń powstałych w związku z dyskryminacją w postępowaniu sądowym
- Wnioski
- Rozdz. 4, Uwarunkowania, skala i rodzaje zachowań nieetycznych
- 4.1, Zachowania nieetyczne podczas wykonywania pracy / Wojciech Kowalik, Justyna Michniak
- Kłamstwo
- Kradzież
- Obniżanie wydajności pracy
- Sabotaż (celowe niszczenie)
- Działanie na niekorzyść innych pracowników (donoszenie)
- 4.2, Zachowania nieetyczne w swietle badań empirycznych / Dagmara Lewicka
- Częstotliwość zachowań nieetycznych i ocena ich szkodliwości
- Charakterystyka ofiary oszustwa
- Charakterystyka oszustwa
- Wielkość przedsiębiorstwa a działania dysfunkcyjne i nieetyczne
- Zachowania nieetyczne jako działania odwetowe ofiar mobbingu i dyskryminacji
- Wnioski dotyczące obszaru zachowań nieetycznych
- Rozdz. 5, Nieprawidłowości w obszarze polityki personalnej / Dagmara Lewicka
- 5.1, Nieprawidłowości w zakresie stosowanych praktyk personalnych
- Selekcja pracowników
- Proces adaptacji
- Polityka rozwoju
- 5.2, Rezultaty badań dotyczących nieprawidłowości w obszarze praktyk personalnych
- Nieprawidłowości doboru, zwalniania pracowników oraz oceny pracowniczej w świetle badan empirycznych
- Wpływ dysfunkcji w zakresie stosowanych praktyk personalnych na zachowania pracowników
- Wnioski wynikające z analizy badanego obszaru
- Rozdz. 6, Opis przypadków nieprawidłowości w organizacjach / Dagmara Lewicka, Justyna Michniak
- 6.1, Nieprawidłowości w szpitalu
- 6.2, Podwójne normy w banku
- 6.3, Przypadki mobbingu w przedsiebiorstwach sektora MŚP
- Tło sytuacji w MŚP
- Firma świadcząca usługi gastronomiczno-hotelowe
- Firma produkcyjno-handlowo-usługowa
- Firma odzieżowa
- 6.4, Mobbing w firmie farmaceutycznej
- 6.5, Nieprawidłowości w liniach lotniczych
- 6.6, Mobbing i dyskryminacja w szkole wyższej
- Rozdz. 7, Zapobieganie patologiom i dysfunkcjom
- 7.1, Kodeksy etyczne / Justyna Michniak
- ING Bank Śląski
- Polski Koncern Naftowy Orlen SA
- Tchibo
- Grupa Kapitałowa Lotos
- Grupa Kapitałowa Comarch
- Analiza kodeksów etycznych
- 7.2, Zapobieganie mobbingowi / Justyna Michniak
- 7.3, Profilaktyka dyskryminacji / Dagmara Lewicka, Justyna Michniak
- Profilaktyka deskryminacji w Unii Europejskiej
- Zapobieganie dyskryminacji w Polsce
- Zapobieganie dyskryminacji na poziomie przedsiebiorstwa
- 7.4, Satysfakcja, zaangażowamie, zaufanie - niezbędne atrybuty środowiska pracy / Dagmara Lewicka
- Satysfakcja z pracy
- Istota zaangażowania organizacyjnego
- Budowanie zaufania organizacyjnego
- Związki między badanymi konstruktami
- 7.5, Strategia i polityka personalna zorientowane na budowanie wysokiej jakości środowiska pracy / Dagmara Lewicka
- 7.6, Skala i obszary działań organizacji dbającej o środowisko pracy wolne od dysfunkcji / Dagmara Lewicka, Justyna Michniak
- Zakończenie / Dagmara Lewicka
Availability:
Czytelnia dla Dorosłych
Copies are only available in the library: sygn. 331 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Notes:
General note
Bibliografia s. 255-269, netogr. s. 269.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again