98232
Book
In basket
"Celem, który sobie stawiałam, idąc w teren, było zrozumienie procesu adaptacji ludzi starych do zachodzących zmian i ich na nie reakcji. Bardzo długo nie potrafiłam satysfakcjonująco ująć teoretycznie moich obserwacji terenowych. W tamtym okresie współczesna teoria praktyk nie była jeszcze tak szeroko stosowana w naukach społecznych, natomiast teoria praktyk Bourdieu, którą przesiąkłam w trakcie studiów na etnologii (…), nie wydawała mi się przystająca do moich odkryć terenowych. Dopiero coraz powszechniejsze stosowanie w socjologii terminu praktyk społecznych, zwykle w sposób intuicyjny, i uwaga profesor Mirosławy Marody, że praktyki nie odnoszą do działań indywidualnych, ale do procesu ich uwspólniania, skłoniły mnie do bliższego przyjrzenia się tej kategorii. W związku z tym niniejsza książka jest efektem zastosowania antropologicznej metody indukcyjnej, w której teren i zdobyte w nim informacje stanowią istotny wkład w budowanie teorii." (fragment Wstępu)
SPIS TREŚCI
Wstęp. Świadkowie przejścia modernizacyjnego
ROZDZIAŁ 1. OD HABITUSU DO METANAWYKU: NOWY MECHANIZM GENEROWANIA PRAKTYK SPOŁECZNYCH
Habitus jako źródło praktyk
Granice kulturowe: praktyki swojskie a praktyki obce
Płynne praktyki społeczne
Wcielanie nowych schematów operacyjnych
Przemiany więzi społecznych
Kształtowanie metanawyku: psychologizacja i racjonalizacja
Podsumowanie. Empiryczne podstawy koncepcji metanawyku
ROZDZIAŁ 2. OD UŻYTECZNOŚCI DO KULTURY MŁODOŚCI: PRZEBIEG ŻYCIA POKOLEŃ LUDZI STARYCH
Starość nowoczesna jako faza przebiegu życia
Trzeci wiek pokolenia kultury młodości
Narodziny i zmierzch starości: od wspólnot do wspólnot symbolicznych
"Użyteczność istotą egzystencji": praktyki użyteczności i unikania bezczynności ludzi starych na wsi polskiej
"Zmierzch godności starego" w PRL-u
Starość przed telewizorem w kulturze młodości w Polsce potransformacyjnej
ROZDZIAŁ 3. BYĆ TAM: ETNOGRAFIA WIELOSTANOWISKOWA W WARSZAWIE
Badanie przebiegu życia świadków przejścia modernizacyjnego
Użyteczność etnografii wielostanowiskowej w czasie przemian kulturowych
Teren Warszawa
"Człowiek tak wchodzi wolno w tą starość". Starość w rozmowach
ROZDZIAŁ 4. ETNOGRAFIE: PRAKTYKI UŻYTECZNOŚCI I UNIKANIA BEZCZYNNOŚCI
"Mam dobre dzieci, to wspierają mnie". Praktyki użyteczności w pozycji zależności
"Przede wszystkim winieniem służyć Polakom. Oczywiście rodzinie również". Praktyki użyteczności w pozycji władzy
"Tak mnie trochę porzucili wszyscy...". Pozycja samotności
Model pozycji człowieka starego we wspólnocie: ciągłość i zmiana w ramach praktyk użyteczności
ROZDZIAŁ 5. ETNOGRAFIE: NOWE PRAKTYKI KULTURY MŁODOŚCI
"...jak już oddałam syna do domu pomocy, to już miałam taką, po prostu, wolną rękę...". Praktyki kultury czasu wolnego generowane przez habitus wtórny
"Nie znosiłam nigdy, nie mogłam wpaść w rutynę, bo wtedy już szukałam czegoś innego, trudniejszego". Praktyki zaangażowania w obiekt generowane przez metanawyk
Kultura młodości: metanawyk jako źródło praktyk
ROZDZIAŁ 6. MIĘDZY HABITUSEM A METANAWYKIEM: PRZEBIEG ŻYCIA ŚWIADKÓW PRZEJŚCIA MODERNIZACYJNEGO
Przebieg życia świadków przejścia modernizacyjnego i pokolenia postępu
Zobowiązanie i identyfikacja. Konkurencyjne modele związania z tym, co społeczne?
Dalsze kierunki badań
BIBLIOGRAFIA
INDEKS NAZWISK
Availability:
Czytelnia dla Dorosłych
Copies are only available in the library: sygn. 316.3 [Czytelnia dla Dorosłych] (1 egz.)
Notes:
General note
Bibliografia na stronach 243-258. Indeks.
Funding information note
Współfinansowanie: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej ; Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again